De reis naar Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Charlotte B. - WaarBenJij.nu De reis naar Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Charlotte B. - WaarBenJij.nu

De reis naar Perth

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

10 Januari 2010 | Australië, Perth

Oh nee, het is al weer veel te lang geleden dat ik iets heb geschreven. Nou ja, dat valt eigenlijk wel mee, maar ik heb te veel te vertellen. :P Kerst, Oud en Nieuw, mijn vertrek uit Melbourne, de treinreis, Adelaide, Perth... Ik begin even bij mijn vertrek uit Melbourne want dat zit het verst in mijn geheugen. :D
Het was best wel raar om weg te gaan uit Melbourne, het voelde echt als mijn thuis en ik had zo veel leuke mensen leren kennen waar ik afscheid van moest nemen. De laatste avond ben ik met Lieske en twee Zweden uit eten geweest bij Nando's (dat is een soort van Portugees semi-fastfood restaurant), was erg lekker, maar het was wel een beetje raar dat het m'n laatste avond was. Ik heb het niet te laat gemaakt die avond, want ik moest de volgende dag al om 6 uur weg om op tijd op het station te zijn. Uiteindelijk was ik er veel te vroeg, er was nog niet eens bekend vanaf welk station de trein vertrok... Na lang wachten eindelijk de trein in en op naar Adelaide. Ik had echt heel veel beenruimte, ongeveer twee keer zo veel als de sprinters in Nederland. :P Dus daar was ik wel blij mee. Het was best een lange reis, het landschap vond ik eerst een beetje op de Veluwe lijken, daarna zag je vooral heel veel graanvelden en het laatste stuk vond ik het mooiste: een soort vasn bossen. De trein was wel vertraagd, onderweg ging hij ook heel vaak stilstaan enzo. dus ik kwam rond een uur of zeven in het hostel aan, toen moest ik nog naar m'n hostel in Glenelg (beach suburb van Adelaide). Na m'n hostel in Melbourne ben ik echt best verwend qua hostels, dit hostel was namelijk heel schoon en had uitstekende faciliteiten, leuke mensen, prima locatie, lockers, bijna alles wat je je maar kan wensen. :) Dit hostel was ook prima, maar kon niet tippen aan m'n hostel in Melbourne. Ik voelde me ook wel een beetje ontvreemd, net alsof het weer m'n eerste dag in Australie was. Ik denk dat melbourne toch altijd wel in m'n hart blijft. :) Ik weet niet of andere steden in Australie dit nog kunnen overtreffen. :P 's Avonds heb ik snel wat eten gehaald in de supermarkt en dat op het strand tijdens de zonsondergang opgegeten. :) 's Avonds was er in het hostel niet veel te doen, er was een bar die heel leuk had kunnen zijn, maar iedereen ging al om 10 uur naar bed, ik dus ook maar. De volgende dag ben ik de stad in gegaan. Het is heel anders dan Melbourne. dat merkte ik ook al toen ik in de bus van het station naar het hostel zat: Adelaide is meer een soort van mega dorp. Het is veel rustiger en er zijn veel meer rustige straten met huizen, zoals je die ook in een dorp vindt. Ik kwam wel nog iemand tegen die ik in het hostel in Melbourne had leren kennen, dat was wel grappig. XD Die avond weer om 10 uur naar bed gegaan. De volgende dag heb ik in Glenelg rondgehangen, daar is wel een heel relaxed vakantiesfeertje. En het strand was supermooi, het zand was heel wit en fijn en de zee superhelder blauw. :) Daar ben ik dus ook maar even ingedoken. Toen heb ik heel veel eten gekocht en moest ik met 4 tassen terug naar het station voor mijn 2 nachten en een dag lange reis naar Perth. Ik zat toevallig naast een Nederlander, dus dat was wel grappig. In deze trein had ik iets minder beenruimte dan in de andere, maar nog steeds wel veel. :) Er was zelfs een douche in de trein, die zelfs nog beter is dan in sommige hostels. De eerste nacht was echt verschrikkelijk, geen enkele houding lag lekker en ik heb dan ook heel weinig geslapen. voorin in de coupe zat trouwens een moeder met twee jonge kinderen. Echt niet normaal hoe ze daarmee omging. Sowieso hield ze ze helemaal niet bezig met boekjes en speeltjes. Iedere keer dat een van de kinderen (vooral de jongste) begon te piepen veranderde de moeder in een heks en riep ze dingen als 'don't touch or I'll snap/break your finger!', 'ok, I'll drop you off at the next stop' en nog meer van die dreigingen. Echt zielig voor die kinderen. De volgende ochtend waren we aangekomen in de Nullarbor Plain. Nullarbor betekent natuurlijk 'geen boom' en dat was niet helemaal waar, want af en toe zag je wel een boom, haha. Maar voor het grootste deel was het landschap roodbruin met een paar bosjes en dat bleef zowat heel de dag onveranderd. In de ochten hadden we een kleine stopover in Cook. dit is een dorp waar, jawel, maar 4 mensen wonen. XD Vroeger was het wel een wat bruisender dorpje, ik weet niet meer waarom, maar je zag de vergane glorie nog goed: een dichtgegroeid zwembad, een gesloten school, verroeste auto's. Het was er snikheet (zo'n 40 graden) en er waren heel veel vliegen. Vanuit de trein heb ik trouwens ook nog een kangaroe gezien! Of een walibi, want het was wel een kleine kangaroe. :P 's Avonds, toen we inmiddels al in Western Australia waren hadden we nog een wat langere stopover in Kalgoorlie. Dit is een dorp/stad waar heel veel goud is gevonden en waar nu vooral veel werk in de mijnen is te vinden. Het was nog best groot, maar niet erg bruisend voor een vrijdagavond. Met de Nederlander naast me ben ik 'de stad in gegaan'. Het was ook daar, ook al was het 's avonds, nog snikheet, dus we vonden eht wel een goed idee om ergens iets te gaan drinken. Na een paar straatjes uit te zijn gelopen zagen we een spuuglelijk gebouw dat een beetje aan een Alladin kasteel deed denken en guess what? Het was een bar, dus daar zijn we uiteindelijk belandt, er zaten alleen een paar oude mannetjes waar we mee hebben zitten praten, haha. Ze waren ook op zoek naar nieuw personeel in die bar en je verdient daar echt heel veel (35 dollar per uur (zo'n 20 euri), maar dat was wel de baas). Dus heel even ging het door m'n hoofd om hier gewoon te gaan werken, maar toen dacht ik aan de verschrikkelijk afgelegen plek en was ik het al snel vergeten. Weer terug in de trein heb ik veeel beter geslapen dan de eerste nacht. Het was wel best koud in de trein, want de airco stond echt belachelijk hoog. Gelukkig wist ik dat al van de vorige trein, dus had ik wel een lange broek en vest mee, maar alsnog was het niet echt warm. De volgende ochtend kwamen we eeeeiiindelijk aan in Perth. We hadden helemaal opgezwollen voeten van de hele tijd zitten. :S Toen moest ik nog heel onhandig eerst naar een ander station en dan met de bus naar het hostel. Want ik had natuurlijk weer een hostel geboekt in een afgelegen strandwijk. :P Gelukkig kon ik wel gelijk inchecken. Daarna heb ik even eten gehaald en het strand uitgecheckt: een supermooi strand! Nog beter dan Glenelg, nog blauwer water! En golven! Ik heb eigenlijk de hele dag een beetje uitgerust van de treinreis en ben vroeg naar bed gegaan. Ik voel me nog niet echt thuis in het hostel. Het is echt best wel een pauperhostel en de kamer is veel te klein. Het is zegmaar ongeveer een even grote kamer als die in Melbourne (zelfs nog iets kleiner) en dan staat er nog een extra bed in en er zijn ook geen lockers. Er is geen plek om m'n tas uit te pakken, dus ik meot iedere keer maar graaien in m'n backpack als ik iets nodig heb. In de keuken hebben ze niet eens borden en bestek enzo, dat moest je blijkbaar zelf meebrengen? :S Oja en het bed is ook kut: een heel dun matras met een kuil erin. Ik heb helemaal last van mn rug. :( Er is ook niet echt een gezellige sfeer ofzo, ook niet in de wijk, al is het strand nog zo mooi. Ik denk niet dat dit de plek is waar ik maanden wil gaan blijven dus. Vandaag ben ik dus de stad in gegaan (vooral voor gratis internet in de bieb :P) en ik heb net al even op internet gezocht voor een beter hostel in de stad. Het is erg moeilijk, want er was niet echt een die me geweldig leek. Maar ik ga zo even in de stad kijken dan. Het centrum is trouwens best gezellig, is mijn eerste indruk, wel weer best rustig. Maar dat is even wennen denk ik. :P Heel veel dingen zijn hier op zondag ook gewoon dicht! Sowieso wilde ik net naar de supermarkt naast m'n hostel gaan, was hij gewoon dicht! En hij gaat 's avonds ook al om 6 uur dicht ofzo (in Melbourne was hij iedere dag tot 12 uur 's nachts open!). Helaas heb ik mijn hostel voor een hele week geboekt en het ov is best wel duurrr, veel duurder dan in Melbourne. Sorry dat ik alles met Melbourne vergelijk, haha. Maar ja, ik ga morgen dan denk ik werk zoeken, zo dicht mogelijk bij m'n nieuwe hostel in de buurt. Ik ben benieuwd, ik hooop heel erg dat het makkelijk is. Maar het is nog moeilijker om echt een fulltime baantje te vinden en dat heb ik wel nodig aangezien ik niet zo heel veel geld meer heb en ik wil niks van mn Nederlandse rekening af halen, omdat de koers op het moment best kut is.
Oke en dan nu over kerst en oud en nieuw in Melbourne! Met kerstavond ben ik uit eten geweest met en paar mensen, was heel gezellig! Daarna heb ik met wat Duitsers een soort cadeauspel gespeeld: iedereen koopt een cadeautje, de cadeautjes worden in een lijn gelegd, als je zes gooit met een dobbelsteen pak je het eerste cadeautje. Ik gooide volgend mij als eerste zes en ik was de enige nederlander tussen allemaal duitsers en precies ik krijg een waterpijp, met aansteker nog wel, haha! Uiteindelijk heb ik hem geruild met de gever van de waterpijp voor een superlieve wombatknuffel! :) Iedereen wilde hem aaien en er zijn hele fotoshoots met hem gemaakt, het was een erg gezellige avond. Maar ik kon het niet te laat maken, want de volgende dag moest ik werken. Het restaurant was helemaal volgeboekt en de tafels waren erg onhandig neergezet, zodat je sommige tafels bijna niet meer kon bereiken als er dikke mensen aan de tafels ervoor zaten. :/ die avond heb ik het laat gemaakt. :P Tweede kerstdag (of boxing day zoals dat hier heet) heb ik bijna de hele dag geslapen en 's avonds ben ik uit geweest, was erg gezellig!
En dan Nieuw Jaar. Het plan was om eerst te chillen in het hostel, daarna vuurwerk te kijken en daarna uit te gaan, maar dat uitgaan dat werd steeds onwaarschijnlijker, omdat er alleen VIP parties waren waar je gelijk tickets van 100 dollar moest kopen en als je daar heen zou gaan dan kon je ook geen vuurwerk kijken, dus dat werd hem niet. In het hostel was het wel erg gezellig. Het was de hele dag erg heet geweest, iets van 40 graden, dus ik dacht dat het wel een lekker warm avondje zou worden. Dat werd het uiteindelijk ook wel, maar het ging ook regenen, neee. :( Vuurwerk kijken moest dus in de regen. Maar eerst moesten we nog naar de wc, wij de hungry jacks (australische versie van burger king) in, staat er bij de vrouwen een rij van 50 en bij de mannen van 3 ofzo... Dat werd de mannen plee dus. Ik kon er nog net insneaken, maar toen Lieske wilde gaan gingen er een paar mannetjes helemaal zeiken dat je als vrouw echt niet op de mannenplee kon. Ik vond dit wel een typisch voorbeeld van dat de Australische cultuur toch wel een beetje anders is dan de Nederlandse. Gelukkig waren we ondanks het lange wachten op Lieske toch nog op tijd voor het vuurwerk. er was nergens iets om af te tellen, dus je moest maar een beetje gokken wanneer het twaalf uur was, er stonden allemaal mensen met paraplu's voor me die mijn zicht belemmerden, maar een mannetje achter me zei dat het vooral in de lucht was, dus dat dat niets uitmaakt. Toen begon het, het was van iets van 5 gebouwen van de skyline van Melbourne, voor 5 minuten lang. Eerlijk gezegd had ik er wel wat meer van verwacht, zelfs de Australiers zeiden dat het vorig jaar beter was en dat het ook vanaf de rivier was enzo. Maarja, we moesten het er maar mee doen. :P Het was wel een gezellige avond en nacht. :) Maar ik denk toch dat oud & nieuw in nederland beter is, dan weet je gewoon niet waar je moet kijken, kun je aftellen op de tv en een oliebol eten. :D

Inmiddels is m'n verslagje al aardig lang en ben ik er al bijna een uur mee bezig. :P Ik heb ook niks meer te vertellen, dus aju!

  • 10 Januari 2010 - 08:37

    Lieske:

    Hee Pipo

    Leuk verhaaltje hoor! Misschien had je je reis af moeten sluiten met Melbourne haha. Geen enekele satd kan hier natuurlijk aan tippen. Ik denk ook wel dat we echt geluk hebben gehad met Urban want ik ben hier in Melbourne ook al in enkele hostels geweest en die zijn allemaal zooo smerig!! Vooral de Bev & Micks!! Wat een teringzooi daar haha.
    Hopelijk vind je snel werk, kun je een beetje wennen aan een nieuwe stad en kom je weer andere leuke mensen tegen komende weken! Ik geniet hier in Melbourne nog even van de warmte (morgen 43 graden met superhoog bosbranden gevaar aaaaaaaah) want over 3 weken zit ik alweer in het vliegtuig terug naar ons koude kikkerlandje. De tijd vliegt!!

    Ik blijf je verhaaltjes in de gate houden :)

    xxx

  • 11 Januari 2010 - 20:51

    Lilian:

    Wow echt een lange reis! Lijkt me echt vet die witte stranden bij jou, jij duikt er dan ook meteen in haha :) Bevalt het je al wat meer in Perth? Ben je al werk aan het zoeken? Liefs Lilian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Actief sinds 27 Juni 2009
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 38756

Voorgaande reizen:

23 Januari 2013 - 01 Juli 2013

Uitwisseling Madrid

15 September 2009 - 01 Juli 2010

Working holiday Australia

04 Juli 2009 - 30 Augustus 2009

Campingwerk Frankrijk

Landen bezocht: